Daisypath Anniversary tickers

29 April 2012

'Kalau abg mati,ayang kahwin lain ye..'

Posted by rAtu saLju™ at Sunday, April 29, 2012 1 comments Links to this post
Salam...

Pause. Dunia terasa berhenti berputar bila hubby tiba2 mengeluarkan ayat itu. Sungguh saya x penah sangka dia akan cakap ayat itu. Dengan badan yang x berapa sihat asbab pembawaan budak,saya terpaksa menyusun kata di dalam minda sebelum membalas ayatnya itu.

Ya,mati itu pasti,hidup itu Insyallah. Saya amat pasti dan sangat meyakini hal itu,namun kehilangan orang yang paling saya sayang pada masa kini,saya tidak mahu sekali pun membayangkan! Sebab saya tahu,saya x sekuat itu pada ketika ini.

Dia la tempat saya mengadu dan meminjam bahu kala saya menangis tentang sesuatu dan keadaan badan yang x berapa selesa. Dia tetap sabar mengurut badan dan kaki saya walau saya tahu kadangkala dia keletihan. Namun semua perihal dia itu buat saya amat terharu dan menghargai dia.

1 ayat yang biasa terkeluar dari mulut saya setiap pagi dan malam sebelum tidur ialah, "Abang,ayg sayang abg" [sambil senyum]. Biasanya hubby x terus jawab,dia akan senyum dan buat saya tunggu berminit untuk dia membalas ayat itu kembali. Tapi kadangkala saya terpaksa bertanya dengan muka sedikit merajuk yang dibuat adakah dia menyayangi saya.hahah :D

Apa yang berlaku pada masa hadapan,saya tidak tahu.Tapi saya tidak akan berjumpa lelaki sebaik suami saya,kemungkinan tiada orang boleh menggantikan 'tempat' dia dihati saya. Kerana saya percaya,Allah akan menghantar seorang lelaki yang baik untuk kita yang bakal berkongsi kehidupan kita hingga ke akhirnya. :)

Sehingga kini saya terfikir akan ayatnya itu,namun saya tahu dia hanya mahu saya tetap gembira even bila dia tidak ada lagi di dunia ini. Tetapi,walau apa pun yang berlaku,saya tetap mahukan hanya dirinya. Saya ingin menghargai dan menyayangi dia seadanya sehingga tempoh 'pinjaman' itu tamat. Sehingga belum sampai tempoh itu,saya hanya mahu dia tahu...

Abang,ayang sayang abg sangat!

Akhir kata,cuba lihat hubby anda tika dia sedang khusyuk melakukan sesuatu,saat itu dia akan kelihatan sangat hensem,maka anda katakan kepadanya,yang anda amat sayangkan dirinya sambil memeluk erat. Dia akan teringat2 reasi spontan anda itu,malah mungkin anda akan mendapat flying kiss dari dia. Cubalah... :)

 


 

24 April 2012

Kenapa geng TTC cepat terasa?

Posted by rAtu saLju™ at Tuesday, April 24, 2012 5 comments Links to this post
Salam...

Tahniah untuk pembaca di luar sana yang mengambil keputusan untuk mencuba petua hamil ini. Aku doakan agar Allah permudahkan jalan untuk anda mencapai hajat dan impian. Tapi jgn sesekali lupa solat dhuha dan hajat yer.(pesanan untuk diri sendiri juga).



Sebenarnya,ramai yang berstatus ttc,namun ramai yg x tahu apa itu ttc. For ur info TTc adalah singkatan untuk trying to conceive. Kebanyakan yg dalam golongan ni adalah pasangan yg telah berkahwin setahun dan ke atas yg belum dikurniakan anak lagi.

Setiap kali bila berbicara soal anak,ada geng ttc yg boleh dan ada yang x boleh menerima,kerana sesetengah dari mereka mempunyai sejarah lampau disindir mahupun di senyum sengih oleh insan2 yg berderet anaknya @ sedang mengandung. Ini merupakan faktor pertama mereka terasa.

Geng ttc sebenarnya lebih kerap ke hospital berbanding ibu2 yang sedang pregnant. Kerana ttcians harus menjalani beberapa prosedur untuk mengenal pasti masalah kesuburan yg dihadapi. Aku juga pernah merasa perjalanan ini. Bayangkan la pabila setiap kali hadir ke hospital dan bertembung dengan ibu mengandung,bagaimanakah perasaan kecil mereka? Sebak ini yg selalu mereka pendamkan. Adakah anda mengetahuinya?

Mendengar nasihat dan melakukan pelbagai cara moden untuk mengandung bukan lah 1 perjalanan yang indah,namun bila hasilnya 2 line,terasa jerih itu menjadi debu yg berterbangan. Ttcians juga banyak menghabiskan wang untuk mengandung,malah wang yang telah dihabiskan kadangkala lebih banyak dari kos seorang ibu bersalin czer di hospital swasta! Bayangkan la hati mereka bila ttcians dituduh tidak melakukan usaha yg banyak untuk mengandung. Padahal?

Anak ini akan menjadi fitrah @ pun fitnah buat kita. Terserah cara mana kita mendidik. Lambat @ cepat anak itu,yang penting adalah kualiti anak tersebut. Bagaimana si anak mampu memberi manfaat kepada ibu bapanya. Oleh itu,jgn terlalu berbangga pabila anda mudah mengandung,tapi pandanglah tanggungjawab mencorak anak tersebut mengikut acuan Islam yg lebih utama.

Kepada ttcians yg masih dan sedang berusaha,buka hati kamu seperti lautan. Laut orang campak sampah pun dia terima,begitu juga hati kita.Luaskan skop dan hati kita supaya redha dan jgn mudah terasa dengan saudara/kawan yg sedang mengandung. Aku pernah alaminya,ia juga pernah menyakitkan.Namun,pabila hati dibuka seluas lautan,hanya ganjaran Allah yg aku dambakan. :)

Kepada ibu mengandung di luar sana,kadangkala lihatlah disekeliling skop rakan kerja anda.Adakah semua sudah mendapat anak @ ada yg lama berkahwin namun belum dikurniakan anak? Jika ada yg belum dikurniakan anak,jgnlah anda terlalu ghairah bercerita perihal anak yg dikandung dihadapan mereka. Sesekali,mungkin mereka dapat menerima,namun jika tiap2 hari? patah juga hati kecil mereka.Kerana mereka juga manusia biasa yang mempunyai keinginan untuk berbadan dua. :)

Akhir kata...

salam sayang dari saya ina :)

22 April 2012

Sudahkah anda mencuba petua hamil ini?

Posted by rAtu saLju™ at Sunday, April 22, 2012 10 comments Links to this post
Salam...

Saya sebenarnya sangat teruja untuk berkongsi petua ini dengan rakan2 TTC di luar sana.Seperti yg di khabarkan melalui entri yang lepas. Saya cuba menulis dengan seringkas nya makanan dan juga cara yang telah saya lakukan untuk mengandung.

Alhamdulillah,Allah telah memakbulkan doa selama 2 tahun penantian saya. Petua ni saya dapat dari kawan sekolah saya. Dia juga telah berjaya mengandung dengan mengamalkan cara yang sama. So,dengan izinNya,saya juga ingin mengkhabarkan kepada semua rakan TTC diluar sana :)

Petua & cara2 :~

1. Buat solat dhuha.

2. Makan delima sebiji untuk suami & anda.

3. Pegi farmasi beli Multivitamin & minerals (satu ubt tapi nama je 2) jenama Blackmores mkn sebiji sehari tanpa skip untuk anda dan suami juga.

4. Beli foot patch detox untuk buang toksin. Aku beli regenye RM68 kat farmasi.Tampal di kaki suami & anda setiap malam b4 tido.Eloknya tampal dibahagian tumit coz itu bahagian reproduktif. (saya buat selama 12 hari bagi habis 1 kotak je..heheh) ni puncanya sebab badan kita banyak toksin asbab susah nak preggy. Aku buat mmg resap hitam gila. So rasa mmg banyak toksin kot dlm badan ku.

5. Makan asid folik of kos. (saya skip2 yg ni sbb terlupa selalu,tapi skrang x skip da)

6.  Pantang minum soya,teh & kopi untuk isteri. Saya pantang 3 minuman ni lama.memang x sentuh. Soya x elok untuk suami juga,dia menurunkan kadar kesuburan,tapi lelaki kena minum kopi banyak.

7. Yang ni tambahan tapi elok amalkan,saya amalkan setiap hari susu kambing.Lagipon ini adalah makanan sunnah :)

Ok,ini sahaja. Selain dari petua ni,semuanya berlaku dengan izinNya. Elok banyak tawakal dan berdoa dengan doa Nabi Zakaria. Saya juga pernah menangis sorang2 waktu tidur dan dalam bilik air tika period. Namun,pabila kita bersangka baik dengan Allah,Allah akan permudahkan doa dan impian kita.

Saya juga telah membuat rawatan HSG dan clomid untuk 4 cycle. Tapi nyata rezeki itu hanya milik Allah yang menentukannya. Saya juga telah banyak menelan hiba sendiri tika ditanya tentang anak. Tapi saya tetap percaya Allah maha kuasa mengadakan dan meniadakan.

Saya telah melakukan banyak cara dan petua untuk hamil,tapi cara kat atas ni berkesan pada saya,mungkin akan berkesan juga pada anda dan mungkin juga tidak. Tapi jika anda terus ambil jalan pasrah dan enggan mencuba lagi la langsung tidak akan berkesan. Akhir kata dari saya...

cubalah supaya anda tidak menyesal kerana tidak mencuba awal. :)

Salam sayang dan ambil berat dari saya Ina. (^_^)V 




17 April 2012

Tempoh hibernasi telah tamat.

Posted by rAtu saLju™ at Tuesday, April 17, 2012 0 comments Links to this post
Salam...



Alhamdulillah,walau x 100% oke. Tapi makin lama macam tenang pulak dengan kehidupan. Mungkin bila aku meletakkan titik penanda REDHA dalam hati,maka mudah nak menjalani hidup.

Selama menyepi aku sibuk amik lesen kereta. Oke,lesen dah selesai untuk kereta tapi belum lagi untuk motor.huuhu..so far ok la juga. Dalam hati cuak hanya Allah saja yang tahu. Bukan apa,risau kalau2 x lulus,tapi Alhamdulillah lulus dengan cemerlang..hahaha :P

Kawan sekolah aku,ain ada la bagi petua untuk rakan2 ttc. Insyallah kalau x de ape aral,next entri aku akan story. Untuk hari ni setakat ni dulu,sampai jumpa lagi. :) insyallah!

 

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez