Daisypath Anniversary tickers

26 October 2008

>> Kemurungan..kembalilah pada Al-Quran <<

Posted by rAtu saLju™ at Sunday, October 26, 2008
bismillahirrahmanirrahim...

....Assalamualaikum wbkth...

Hye all...kih3..sy kat sg buluh skng,esok br nk gi shah alam c0z ade knduri.Meningglkan Penang sektika wt smntara wktu.Erm,mlm td amik kak cik kat mdrasah,dia lak kn 'chicken p0x'.s0,es0k pas knduri,terus la dia bercuti2 'uganda' kat umah.

Btw,masyeh bnyk2 untuk sume yg amat syg pada cet ratu.xde ape la,life mst g0 on,n mst b stronger each 0f time!..kdgkala apabila tersungkur,jgn biarkan kesungkuran tu berlanjutan.Mmg bkn senang n amat payah,tpi payah lagi apabila kita hidup dlm tekann dan 'kemurungan'..

Jadi kat sni,ratu nk share 'bout kemurungan,penyebab2 kemurungan..s0 check urself,adakah anda dlm kategori kemurugan.Tpi cet ratu harp x la.Ekceli mnurut pakar perubatan,kemurungn ni bukan berpunca dr 1 sebab shja.Sebaliknya,ia adalah gabungan beberapa faktor.

"Kemurungan adalah sebahagian daripada masalah yang berlaku pada otak. Tetapi, apabila menyebut tentang kaitannya dengan otak, ramai yang menjadi takut," kata Dr. Yen Teck Hoe, Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA)

Menurut kajian WHO,kemurungan adalah merupakan penyakit ke-4 yg melumpuhkan jiwa sesorang.Menurut Yen,mslah kemurungan berlanjutan hingga lebih dripda dua minggu sehingga timbul keinginan membunuh diri yang merupakan petanda serius! Nauzubillah.Nyawa manusia adalah hak Allah,bukn ditgn kita."Sekiranya pesakit sudah menunjukkan simptom-simptom ketidakupayaan dari segi mental atau hasrat membunuh diri sehingga menjejaskan kehidupan harian, masalah depresi yang dihadapi berkemungkinan telah berkembang dari normal ke tahap membimbangkan," katanya lagi.

Namun,hanya 70 hingga 80 peratus shja pesakit kemurungan dapat diselamatkan dan menjalani kehidupan normal kembali.Jangan la sesakali kita menyisih mereka.Hendaklah selalu mmberi s0kongn dn galakan,keluarga,rakan2 dan jiran,mainkan peranan anda.
Lebih teruk, antara punca terjadinya keengganan mndapatkn rawatan kemurungn ini adalah disebabkan oleh tiadanya sokongan daripada orang tersayang.

Jika anda sume nk tahu,kemurungn lebih suka pada wanita sebagai 'mangsanya'.Antara laen sbbnya adalah faktor psikologikalnya,aspek emosi kaum hawa yg lebih mudah terjejas.Dalam rawatan kemurungan,tiada cara tertentu untuk merawat dan memulihkan mangsa.Gabungn ubat anti-kemurungan dan sesi kaunseling yg berterusan mampu memulihkan pesakit dan mngubah pndangn hidup lebih ke arah positif.Yang sembuhkan hanya Allah,kita sbgai hamba hndaklah berusaha dan berdoa.

Semua penyakit dtgnya dr Allah,Allah yg bgi penyakit,kpada Allah jua kita mntak penyembuhnya.
“Dan Kami turunkan dari Al-Qur`an suatu yang menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al-Qur`an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” (Al-Isra`: 82)“Penyembuh.” Penyembuh yang dimaksud di sini meliputi penyembuh atas segala penyakit, baik rohani maupun jasmani, sebagaimana yang akan dijelaskan dalam tafsirnya.

Penjelasan Tafsir Ayat
Ibnu Katsir rahimahullahu berkata: “Allah Subhanahu wa Ta'ala mengabarkan tentang kitab-Nya yang diturunkan kepada Rasul-Nya Shallallahu 'alaihi wa sallam, yaitu Al-Qur`an, yang tidak terdapat kebatilan di dalamnya baik dari sisi depan maupun belakang, yang diturunkan dari Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji, bahwa sesungguhnya Al-Qur`an itu merupakan penyembuh dan rahmat bagi kaum mukminin. Yaitu menghilangkan segala hal berupa keraguan, kemunafikan, kesyirikan, penyimpangan, dan penyelisihan yang terdapat dalam hati. Al-Qur`an-lah yang menyembuhkan itu semua. Di samping itu, ia merupakan rahmat yang dengannya membuahkan keimanan, hikmah, mencari kebaikan dan mendorong untuk melakukannya. Hal ini tidaklah didapatkan kecuali oleh orang yang mengimani, membenarkan, serta mengikutinya. Bagi orang yang seperti ini, Al-Qur`an akan menjadi penyembuh dan rahmat.(sumber asysyariah.com)

Semoga kita sntiasa dilindungiNya.

6 comments:

_neo_ on October 26, 2008 12:35 PM said...

hm.

murung.

aku la tu.

aku salu centu wei.

benci butul kalau kemurungan tu datang.

tapi sampai nak bunuh diri tu..mungkin terlintas pade orang yang takde kasih syg, takde family, takde pegangan agama, takde iman yang kuat, serta pemikiran yang sangat cetek.

aku yakin satu perkara je. kalau kite takde sape2 dalam dunia ni.

Allah ade untuk kita.

anyway ratu, be happy alwiz.ko masih ade aku.heheh

ainYakuza said...

adakah ak "terjebak" gak murung??

xde kot..takat stress ade la..xde la sampai nak murung2 cam tenuk tonyok kan..

Anonymous said...

Ayam piru say:

24/10/2008 pkl 11.30pm Bertolak dari sri petaling ke KLIA

25/10/2008 tiba di KLIA pada pkl 12++am

25/10/2008 pkl 5.15am menaiki Biman bersama jemaah seramai 8 orang.

25/10/2008 pkl 11am tiba di Bangladesh Airport untuk transit

25/10/2008 pkl 1.30pm bertolak dari bagladesh airport ke New Delhi Airport

25/10/2008 pkl 3++pm tiba di New Delhi airport.

25/10/2008 tiba di Nizamuddin masjid menaiki teksi.

25/10/2008 tafakut dan iktikaf sementara menuggu root yang di putuskan oleh Nizamuddin.

26/10/2008 selesema + Batuk2

27/10/2008 Iktikaf dan duduk dalam program

Insyaallah 30/10/2008 dapat root untuk keluar Di jalan ALLAH

............................
India + Bangladesh.
.............................

InysALLAH Feb 2009 instima' kakril masjid, Bangladesh.

...................................

please don't reply this message. this message is automatically generate insyALLAH...And please take care ayam piru too....


SahabatX
(Aku hidup dalam dakwah).

CC Nizamuddin/ 8.37pm india /11.10pm malaysia.

airina said...

sib bek x t'lbt dlm kes murung2 ni..stkt stres keje+stdy 2 bse la,tipule klu hepy smenjang kn2 hik3 lalala5

ezany on October 29, 2008 5:38 AM said...

diriku selalu murung..
byk pikir masa depan kot..

kalo dah murung tuh.. mcm2 jer ade dlm kepala otak ni.. rasa cam tak bleh nak kawal jer.. :(

abg p said...

slalu jugak murung2 ni rasanya la(br2 ni)
mgkn dah lama x wat dakwah kut.....sibuk je manjang...
aduyai...tertipu juga daku dgn dunia ni...Ya Allah ampunkan daku..

betul juga kata cik ratu syg..
bila lama x baca AQ. hati jd gelisah...runsing x tentu pasal...mcm separuh gila pun ada..

truskan dgn tulisan2 camni..mmg baguih..daku menyokong 100%..=)

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez