Daisypath Anniversary tickers

26 October 2009

Perlu ke tunang lama-lama?

Posted by rAtu saLju™ at Monday, October 26, 2009
Salam dan selamat pagi (xpe la klu korg bace tyme petang @ mlm)...hehehe


>gmbar sekadar hiasan ceri di atas kek<

Sekarang ku amat pelik dengan trend yg suka tunang lama2 untuk 'lebih' mengenali,padahal tunang itu dijadikan lesen awal untuk berpeleseran<--- maaf ayat kurang baek punyaer!(bace ala2 Dafi)..Tunang dlm 2,3 tahun padahal setahun pun da dikira lme juga snarnya.Majlis tunang pun da ala2 mjlis kawen da,siap tgkap gmbar sma2.Tapi alih2 pas tempoh yang lme tunang tu putus sudah kasih yg tercipta..hek eleh~anti klimaks tul la..

Mak pak musti la nak ank ppuan dia hidup ngn selesa (kononnye) dengan adanya kete besar,gaji bkal menantu besar dan kije yg besar2,setakat pomen @ kerani cabuk,jgn harap nak dtg umah minang!...huhh~ tapi iman,kenapa x mau cari yg ade iman besar juga yg leh bimbing ank2 gadis itu nnti?..pelik bin ajaib!


 >lebih baek pegang bara api dri pegang kulit yg bukn mahram<

Bila da tunang,x segan silu nak hon depan umah (tanda sang tunang ade kat luar umah) xde da nak jumpa ayah ppuan tu,paling koman pun angkat tgn sudeh.Sang dara pula pas ucap 'mak pak Tipah (bkn nama sbnar) gi dlu',terus jln2 ronda bandar.Lesen da dpat beb, bkl mak pak mentua pun x kisah,angkut je la.Yang mak pak pula,suka sbb kononnye ank daranye da ade yg jaga,da ade org leh amik anta gi kije,tapi dia lupa dosa si anak masih lagi di bahu dia,natijah kebenaran x rasmi itu dikemudian hari takut2 mengecewakan dia juga...haiiii...Klu betul nak lepas kan si ank,terus je bagi nikah,ni pi bg tunang lme2 sape suh..hu (smangatnye)

Ku risau snarnya ngn fenomena ini,amik enteng je soal agama dan keberkatan sebuah perkahwinan. Sekarang pula da bnyak kemudahan pinjaman klu x cukup wet untuk kawen (suggestion utk mjlis yg nak dibuat scra sderhana n x mmbzir terlampau),apa slhnya untuk wat pinjaman dan halal kan 1 hubungn yg haram itu. Tunang bukannye lesen utk berhubungn ibarat suami isteri,sbb aurat tetap kena jg,tyme couple pun da pegang sna sni ni pulak hepy dgn 'kebenaran' tyme tunang.Masya Allah...taubat Ya Allah.

Maaf la,klu skiranya ayat2 agak kasar,sy cuma risau selaku hamba Allah dimuka bumi,sbb bila Allah turunkan bala,suma kita akan kena (mcm Padang,Indonesia) dah Allah tnjukkan contoh2 di sekitar kita,namun kita selalu leka,yakin kononnye Malaysia ini selmat.Suka sy ckp,slagi kita hidup didunia,tiada jaminan selamat dr bala dan ujian Allah.Sbb bila Allah murka kita semua akn kena.Nauzubillah,minta dijauhkan.

Kepada semua pembaca,harap anda smua fikir dan tnya iman sebelum melakukan sesuatu yg boleh mendatang murka Allah.Kita tidak hidup selamnya di dunia sbb..

Dunia ini penipu,

dan

manusia yg bodoh itu slalu kena tipu...

Salam ukhuwah
>Ratu Salju<

 


8 comments:

sI tEDI on October 26, 2009 8:31 AM said...

yup! tak payah pergi jauhlah.. dalam blog ni pun aku ada tgk... belum tunang dah posing pakai baju kahwin.. bila dah tunang.. posing mengalah org dah kawen.. aduhai..

tapi bagi aku setakat 1 tahun tu ok lagi kot..

selalunya org yg tunang lama2 ni kadang2 sbb ekonomi lom stabil...

masing2 kan.. ada yg mahu buat kecil2

ada yg mahu buat besar2.. :)

denaihati on October 26, 2009 8:41 AM said...

Tunang tak payah lama-lama 6 bulan cukuplah lagi pun kan dah berkawan lama. Lagi lama bertunang lagi tinggi peluang nak break. Dugaan masa bertunang ni lagi tinggi daripada masa berkawan...

rAtu saLju™ on October 26, 2009 8:59 AM said...

TEDI~~ yup...aku stuju..thanks,jngn wat mcm ank mnteri yg besar2an..cukup skadar ukur dibadan sendri..xde duet bnyk wat cara x de bnyk..sederhana

DENAIHATI~~ dugaan yg sgt2 gila ssh tyme tunang...mmg chances nak break lagi bnyk...serabut je...adehhhh

oranglidi on October 26, 2009 9:42 AM said...

stuju!

kawen terus!

rAtu saLju™ on October 26, 2009 9:55 AM said...

ORANGLIDI~~ ko bila nk kawen?...heheh

░♥si lampu neon♥░ on October 26, 2009 9:58 PM said...

aaaaaaaah takyah tunang2!! kawen je terussssssssss tunang pagi, kawen petang...malam yeyyyyyyyyy!

eh aku serius ni ok.

kiamat kiamat nak dekat, ohh mak aku bila nak kasi aku kawen ..aku pon da tak larat nak berjauhan dgn bf aku arr...=(

rAtu saLju™ on October 27, 2009 7:02 AM said...

LAMPU NEON~~ har..har..har...cepat la ko tawen wahai cet lampu...tapi x yah tunang...saket jiwa je lelama tunang...tensi...arghhhh(ilustrasi pemberontakan)

crescent on October 28, 2009 1:40 AM said...

tapi takot le kawen...hahaha

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez