Daisypath Anniversary tickers

05 September 2008

- sAhAbaT...kAu TeMan seJati aNdaiNya.... -

Posted by rAtu saLju™ at Friday, September 05, 2008
Assalamualaikum wbt semua....

...Bismillahirrahmanirrahim...



Semua 0rg perlukan teman dlm kehidupan..b0hongla andai sesorg berkata dia mampu untuk hidup s0rg2..teman ibarat penyeri kehidupan..tetapi teman bagaimana yg di katakan sejati?..teman yg apabila anda melihatnya anda mengingati Allah SWT,itu lah sebaik2 rakan dan sahabat... antara bnyk2 istilah tentng 'kawan',sy lebih suka istilah "sahabat"..ia memberi makna yg amat mndalam buat sy.

Ibarat kata Saidina Ali b Abi Talib "Jangan berkawan dengan org yg tamak kerana pada zahirnya ia ingin membahagiaknmu tapi hakikatnya dia akn mencelakanmu. Jauhi berteman dengan pembohong kerana ia boleh menjadikan org yg dekat lari drpadamu dan sebaliknya. Jangan berkawan dengan org yang bakhil kerana ia akn melupaimu di waktu kamu sgt memerlukannya dan jauhilah bersahabat dengan org yg suka berbuat jahat kerana ia tidak malu untuk menjualmu dengan harga yg sgt murah"

Seorg kwn dn sahabat yg baek seharusnya selalu membawa ke jln yg di redhai Allah swt,bukan menghampirkan kepada kemurkaanNya. Kadng2 sy agak kecewa pabila rkan sendiri berubah kepada lebih negatif, alasannya ialah dia menganggap dia x sebaik mana. Enjoy kehidupan dulu bru bertaubat. Jika sy mempunyai kekuatan,sy akn menasihati scra berhemah,andai Allah msih beri umur yg panjang untuk kita bertaubat,andai Allah msh mngharap rayuan kita di tengah2 mlm,Allah boleh sj memanjangkan umur yg ada.Tapi bagaimana pula sebaliknya?...siapa yg akn men0long kita di alam barzakh kelak?..Nauzubillah..mnta di jauhkan!



Saling mengingati itu indah,seindah ukhuwah yg terbina.Org yg tidur mesti dikejutkan,org yg lupa mesti diperingatkan. Sesiapa yg tidak pernah mendapat nasihat dan peringatan maka dia sebenarnya telah mati. Peringatan itu begitu bermanfaat buat sesiapa yg menerima dgn hati yg mempunyai ciri2."Dan tidak diberi peringatn melainkan sesiapa yg segera bertaubat".Imam Abdullah Al-Alwi al-Haddad al-Husaini.



Saidina Umar al-Khattab r.a berkata:
1- org yg bnyk ketawa itu kurg wibawanya
2- org yg suka menghina org lain,dia juga akn di hina
3- org yg menyintai akhirat,dunia pasti mnyertainya
4- Barangsiapa menjaga kehormatan org lain, pasti kehormatan dirinya akn terjaga.

Jadi,sahabat yg bagaimana kita mahu penuhi?..xkan nk jadi sahabat yg hnya bgi keuntungn duniawi je kan?..baek kaut 2 2 skali,dunia dn akhirt.Klu kita slalu saling mnasihati dn mengingati dn bersahabat untuk mendapat redha Ilahi,Insyallah persahabatan itu akn menjadi bermakna."Manusia yg paling lemah ialah org yg tidak sanggup cari teman dan yg paling lemah drpada itu ialah org yg mensia-siakan teman yg telah diperolehinya".Imam Al-Ghazali.Hargailah teman anda sementara dia msih ada.

Sampai sni dulu catatan cerita sy..m0ga kita menjadi sahabat yg mmberi manfaat pada shbat kita.suka dn duka,kita k0ngsi bersama,agar 1 hari nnti kita jmpa kmbali di jannah nan abadi..insyallah aminn..



9 comments:

13may on September 05, 2008 11:42 PM said...

jom kita jadi kawan...
kawan yg mesra..
mesra sgt sgt..

hehhe heheh ;)

_neo_ on September 06, 2008 12:56 AM said...

13 may ni ngorat ke ape??

weh ratu nape ko suke tak balas comment2 ko ahh?

weh..entry ni buat aku sedey

aku pon ade kawan yang negatif gak..

hm..nak tinggalkan sayang plak

takot la dier kate aku ni tak sudi kawan kat dier ke ape ke

tapi kalau berkawan kang rase cam tak best plak ngan pangai dier..

huh..

rAtu saLju™ on September 06, 2008 9:21 AM said...

t0 13 may = erk...kwn tapi mesra?..heheh...camne tu?...lalalal

t0 ne0 = erm..bnyakkn d0a je la kwn2 yg benggitu..m0ga Allah bgi di hidayat dn jln yg benar pda dia..kita ni takat leh nasihat je..laen2 Allah yg bgi petunjuk...Insyallah..selamat beramal..heheh

ainYakuza said...

NI WAT AK NAK MENYANYI NI...

KO REQUEST LA INA..

NAK LAGU MANA...

1. SAHABAT - AMARAIN

2. SAHABAT - AIZATAIN

3. SAHABAT - PETERPANAIN

DISEBABKAN AK YG AKAN NANYI, SO NAMA PENYANYI DAH DIGABUNG NGAN NAMA AK....

CEPAT..PILIH..AK NYANYI KHAS TUK KO

rAtu saLju™ on September 06, 2008 8:38 PM said...

adehhh...ade x lagu sahabat ina..lalala...

laen aku x mo la ain...wakakakak

ainYakuza said...

sowii...sahabat ina da lama kene campak dr list..

pasal pe??

pasal x famus

rAtu saLju™ on September 06, 2008 10:18 PM said...

erk...bukan dia slalu kuar kat c0rong2 radi0 ke?..smpai nmpak mulut dia nyanyi...wakakkakak

ainYakuza said...

radio mana???

radio kat kl x penah dengau..mesti radio mutiara fm kan...

muahahahah

airina said...

aduss...atiku cair bc yg nie huahuahua5
cdt 2 ina ('',)

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez