Daisypath Anniversary tickers

15 March 2009

Sabar dan Tahamul

Posted by rAtu saLju™ at Sunday, March 15, 2009
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mengasihani

Salam...

Hehehe...slmat hari Isnin sumer!..currently mo0d alhamdulillah.Sy lebih relax sket n alhamdulillah.Sebuk sket 2 ari ni,ade jemaah kat tempat sy.S0,sy n adik g nusrah la..Alhamdulillah la,bnyak dpat belajar.Espcially bab sabar n tahamul(tahan ujian).

Dalam life ni,setiap langkah dan perbuatan yg kita lakukan hendaklah seiring dgn syarak.Insyallah kehidupan kita akan dirhmati.Jika kita tersasar,kembalilah...

"Tidak dikatakan beriman sesorang itu slagi dia tidak diuji."


Ya,kdgkala ujian itu berat,namun Allah ganjarkan kita 1 ganjaran yg tak kelihtn oleh mata kasar.Kita kembali bertnya kpda Yang Maha Esa,mgapa kita diuji?.. Nauzubillah,seharusnya,pertnyaan itu tidak keluar dri mulut kita.Setoap yg Allah beri ada hikmah yg tersembunyi.Sama juga halnya dgn ujian,manusia biasa lelah dgn ujian yg agak remeh,sperti makanan,cuaca,sikap sahabat dan persekitaran.Namun,pabila kita hadapi dgn sabar dan ucapan syukur,kemanisan itu sentiasa ada kelihatan.

Pabila kita miskin ilmu dan tipisnya iman didada,maka keluh kesah dan putus asa terbayang2 ditubir mata.Pertelingkahan demi pertelingkahan dan salah menyalah juga hadir bagai nyamuk yg menyemburkan racun berbisa.Masalah yg kecil mnjadi hal besar yg perlu dibahaskan.Alangkah indahnya jika sangka baik seperti zaman para sahabat itu masih mekar dihati muslim akhir zaman kini.

Hidayah itu milik Allah,adakalanya Allah akn hantar 'sesorg' utk menasihati kita agar tdak terus terleka.Adakalanya kita melatah,marah dan tdak suka.Kadangkala sy juga begitu,itu lumrah manusia,hatinya lembut,namun apa yg sy doa dan harapkan,ukhuwah yg terjalin tetap mekar wlw terasa hati itu ada.Matahari itu tetap hadir wlw kabus hujan melitupi bayang bumi sedetik cuma.Semoga Allah merahmati sy dan anda juga.

Jumpa lagi,salam~

0 comments:

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez