Daisypath Anniversary tickers

04 March 2009

Perceraian...pro n kontra nya

Posted by rAtu saLju™ at Wednesday, March 04, 2009
salam..

Sape kate manusia slalu kn heppy?..tapi jgn smpai kesedihan itu beraja dlm diri.Itu lagi parah.Lumrah mnusia akn mnjlani kesedihan dan gembira berselang,itu lah kehidupan..Seharusnya kn hadapi dgn hati dan fkiran yg terbuka.Insyallah..

Smlm sy bace 1 laporan perceraian di m'sia yg mncecah 70 ribu kes stakat ini mmbuatkan sy terdiam buat sketika.Meningkat bebrapa ribu dr taun lepas.Perangkaan yg tggi sbnarnya.Adakah perkhwinan hari ini sememangnya untuk sebuat perceraian pabila tiada persefahaman?

Perkara yg halal disisi Allah namun perkara itulah jua yg paling dibenci oleh Allah.Kenapa perlu memilih 1 jln yg merosakkan sebuah hubungn kekeluargaan?...Mgkn sy x hadapi,namun sy harap dimasa hadapan institusi perkahwinan akn lebih ampuh dan berlands kasih syg yg jitu.

Meningkatnye perceraian dim'sia mnggalkn impak yg besar kpada remaja khususnya yg akn melngkah ke alm perkhwinan.Contoh yg tdak baik mmbuatkan ramai yg takut untk melangkah ke alm rumahtgga,ada juga yg mngambil enteng institusi perkhwinan.Lebih suka enjoy dr berkhwin yg dituntut syariat.

Apa yg diharapkan dlm sebuah perkhwinan,tntulah berkekalan sehingga ke ahirnya..Pupuk lah syg kerana Allah,insyallah anda tak mnyesal.


4 comments:

ZARA 札拉 [사랑해~] on March 04, 2009 8:51 AM said...

aku pula tak nak kawin..
sebab takut hal2 cerai berai nih~

muharam on March 04, 2009 1:19 PM said...

bg abg, kawen tetap kena kawen...
utk dapat pahala sunnah..nabi pernah bersabda yg mafhumnya,'bukanlah dari golongan kami, mereka yg x berkahwin....'
cuma cara nak jalani kehidupan alam perkahwinan tu yg kena berlandaskan syariat(cara yg nabi tunjukkan) baru la ada keberkatan...
1 nasihat dr syura kelantan yg penah dtg rumah abg,'kita kena jaga pandangan mata kita, kerana nafsu syahwat kita ibarat magnet, apabila selalu digunakn maka akan kurang tenaga lekatannya, mcm tu jg dgn nafsu, bila dah selalu guna, akan hilang keinginan kpd pasangan kita'...

jadi..jagalah pandangan sblm dan slps kawen, insyaallah selamat rumah tangga,....n there is no date before marriage(nikah) =)..that is the solution...moga sy dan semua pun dapat amalkan=)

crescent on March 04, 2009 4:22 PM said...

sebab word 'sy ceraikan awk' tu senang untuk dilafazkan..
nak2 klo ade pihak ke 3 aka setan time gado tu..
isk3 bergegar arash Allah..
T_T takott..

_neo_ on March 05, 2009 6:05 AM said...

hm jgn kawen dgn org yang baran, sikkit2 nak cerai.

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez