Daisypath Anniversary tickers

10 December 2009

Layakkah Lelaki Memimpin Zaman ini?

Posted by rAtu saLju™ at Thursday, December 10, 2009
Salam...




Baru2 ni ku balik dri 1 ceramah agama,penceramah-of coz seorang llki.Terpegun dgn pengetahuan agama yg beliau miliki.Terdetik dlm hati,berapa ramai lagi spesis lelaki mcm ni wjud di dunia ini?

 Ya,mnjadi pemimpin kepada 1 istitusi bukan lah 1 perkara mudah,tanggujwb dan komitmen harus 200%,harus spnuh jiwa dan snggup mghadapi risiko,namun x ramai llki mcm ni skrng.Kebanyakn kahwin kerana seronok dan tujuan tertentu.Kala di ajukan soalan fardu ain untuk protokol sebelum bernikah,tergagap2 mahu menjawab.Sy x pertikaikan kedudukan llki yg lebih tggi dri permpuan,namun keengganan mereka menambah ilmu dan juga keegoan dlm mendalami ilmu agama yg sy kesalkan.

Sanggupkah menjadikan isteri terkontang kanting tnpa bimbingan? Rata2 kebanyakan malah semua wanita mahukan seorang llki yg mampu membimbing dan memimpin mereka dlm agama untuk dijadikan suami.Hatta prmpuan yg suka berpelesaran pun begitu,jadi bersediakah lelaki memikul tggjwb itu di pundak mereka?Perempuan pabila baik,adalah lebih baik dari 1000 org abid[pengamal agama],namun bila jahat,adalah lebih jahat dari 1000 org lelaki.

Pabila sudah memakai short kala bermain bola,masih di kedai mkn kala azan maghrib berkumandang dan mewarnakan rambut ikut air karat,bolehkah ini dianggap contoh seorang pemimpin?Sadis...sebagai khalifah,contoh yang baek harus ditunjukkan,walau diri x sehebat Rasulullah namun jadikanlah peribadi Rasulullah sebagai panduan dan ikutan..bukan menyuruh diri menjadi terlalu alim,namun kala di padang Masyhar,kita akan digolongkan dgn siapa ikutan kita dibumi dulu.

 Mahukah anak2 lelaki anda nnti mengikut jejak llki yg x bleh dijadikan pemimpin?


Renung2kan dan selamat beramal! 

17 comments:

░♥si lampu neon♥░ on December 10, 2009 9:06 AM said...

ratu, salah kah kalau zaman ini perempuan yang memimpin lelaki yang hanyut? jika perempuan itu lebih baik agamanya dari lelaki tersebut?


apehal aku cakap skema mc ayat ko ni? hahaha

anith on December 10, 2009 9:08 AM said...

kat sini la peranan ibu bapa sangat penting~
ntah la, scary tgk manusia skrg..
makin byk tanda kiamat, makin byk masalah social!

*peringatan untuk diri sendiri jgk

rAtu saLju™ on December 10, 2009 9:16 AM said...

si Lampu Neon- ntah la beb,aku harap llki sndri realize..xkan nak tggu isteri tegur kot..

rAtu saLju™ on December 10, 2009 9:17 AM said...

anith- yerp,mak pak sendiri kena slalu menggali ilmu,jgn rasa diri x mo blaja lagi..aduhai..

+ ingatan diri sndri jugak!+

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on December 10, 2009 9:45 AM said...

nak cari calon suami pun takut skang....

takut terdapat lelaki "dua alam"


huhuhu...seramz....

rAtu saLju™ on December 10, 2009 9:49 AM said...

aduhai..2 alam pulak la ae..tu la pasal..skng ni mcm2 la..nak dapat yg ikls mmg payah..

Zhoe Wynz on December 10, 2009 12:14 PM said...

mmg sadis... *sigh* susah gak nak cari ciri2 lelaki yg bleh membimbing isteri dan keluarganya zaman skrg...

ezany on December 10, 2009 1:20 PM said...

tak main bola.. game bola kat ps2 jer main.. jrg lepak mamak.. rambut tak pernah kaler pun.. hehe.. tapi masih blum boleh jd pemimpin gak ni.. ilmu agama blum ckp..

oranglidi on December 10, 2009 3:28 PM said...

layakkah lelaki memimpin zaman ini?

ntah.

shyna on December 10, 2009 3:34 PM said...

didikan agama sejak kecil amat penting...
ibu bapa harus sedar amanah yg Allah berikan..
sama2 kita perbaiki bagi menjadi ibu bapa yg terbaik tuk wujudkan generasi lelaki yg boleh meminpin wanita2 yg dahagakan pimpinan mereka...
bukan setakat memimpin wanita malah anak2 keluarga dan lebih besar msyrkt agama n negara..

Precious on December 10, 2009 5:39 PM said...

Beruntunglah istri yg punya suami yg blh membawanya ke syurga.

arnamee on December 10, 2009 6:35 PM said...

salam:)

kena saling menegur, tapi harap sgt perempuan jangan syg sgt lelaki dgn arahan ALLAH pun dia langgar senang2, sebab dah tentu2 goyang rumahtangga kelak. huhu.

nauzubillahiminzalik.

rAtu saLju™ on December 10, 2009 9:34 PM said...

zhoe wynz-yup..kebanaykan lelaki x suka ditegur..

ezany-bagus2..xpe,gi kursus kawen cepat..alahai

o.lidi-ape yg ntah?

shyna- yup betul3..tapi msalahnya mak pak juga yg x mo tegur dan didik..

precious-amin,,insyallah

arnamee- w'salam...

yerp..sayang biar berpada

cinta lea ixora on December 11, 2009 2:24 AM said...

BTL TU... bpe kerat sgt laki yg cmni..
kdg2 terpiki jgk psl ni..
byk2 yg sy cple pon sy rs sy xjmpe yg jns yg leh memimpin...

rAtu saLju™ on December 11, 2009 6:46 AM said...

Cinta Lea Ixora- adehhh..ssh mcm tu klu sumer x le memimpin..

Mr ProPiTo on December 11, 2009 10:50 AM said...

TAnda kiamat, orang soleh tiada di muka bumi ni...hurmmmm

Dak Wan on December 13, 2009 5:17 PM said...

Ibubapa yang terlalu sibuk mengejar dunia, menyerahkan tanggungjawap pada bibik dan amah, menghalalkan anak gadis membawa jantan tidur ke rumah dan memberi makan daripada sumber yang haram. Contoh untuk masa depan?? Asuhan untuk bakal pemimpin? Tepuk dada, tanya selera.

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez