Daisypath Anniversary tickers

27 April 2011

Checklist Untuk Mati

Posted by rAtu saLju™ at Wednesday, April 27, 2011
Salam...

Kita selalu buat checklist rite? Ada checklist 4 new mommy, barang baby, masuk umah baru la n laen2. tapi pernah x orang buat checklist untuk kematian? takut nanti dikatanya buang tebiat kan! hehe

Pengalaman bertemu seorang ustaz yang kaya dengan pengalaman perubatan Islam membuatkan aku terpanggil untuk tulis2 sal checklist ni.
Zaman sekarang ni ramai sangat yang suka sibuk2 nak jaga tepi seluar dalam orang. Opsss..! tapi x sedar yang seluar sendiri dah lama terkoyak. Hakikatnya,kita kena muhasabah diri sendiri terlebih dahulu sebelum sibuk sangat nak tahu hal orang.

Pernah x seumur hidup kita untuk tulis dalam kertas kosong apa yang kita telah lakukan pada hari ni? [rasa2 macam x pernah kan?]. Berapa banyak maksiat dan kesalahan telah kita lakukan tanpa sedar. Bila kita tulis diari,lazimnya kita akan tulis benda yang baik2 dan menarik minat kita sahaja. Tapi yang cacatnya kenapa x nampak?

Banyak benda yang kita harus perhatikan semula. Tentang kehidupan kita,apa yang telah kita berikan kepada orang yang kita sayang, apa yang telah kita buat untuk membanggakan diri sendiri dan yang paling penting apa yang kita telah lakukan untuk KEREDHAAN Allah..
Fikir2kan dan selamat beramal.. :)
 harap kita dapat buat sesuatu yang menggembirakan semua pihak dan diri sendiri. cyaiyok3

0 comments:

Lilypie Maternity tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Maternity tickers
 

CINTA SANG RATU Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez